Americká podnikatelka Mary Kay Ash založila tuto společnost v momentě, kdy odcházela do důchodu.
Celý život si budovala kariéru obchodnice. Pozice, na které aspirovala, ale vždy dostali muži. A tak se
rozhodla, že v důchodu napíše knihu o ideální společnosti, ve které by měly šanci uspět i ženy. Při psaní
si uvědomila, že touží takovou společnost sama založit.

Přinášime vám rozhovor s generální ředitelkou Mary Kay pro Českou a Slovenskou republiku.
Rozhovor byl publikován v červnovém vydání českého magazínu Forbes.

Dnes je kosmetická značka Mary Kay na světovém trhu téměř šedesát let a stejně tak dlouho pomáhá
ženám uspět a podnikat jako nezávislé kosmetické poradkyně. Nadčasová filozofie oslovila také
Editu Szabóovou, která už dvacet let vede pobočku Mary Kay na Slovensku a druhým rokem působí
jako generální ředitelka pro Českou republiku a Slovensko.


Jaké to bylo, rozjet ve střední Evropě značku, o které před dvaceti lety nikdo nevěděl?
Etablovat na Slovensku značku, která do té doby nebyla známá, byl pro mě životní adrenalin. Před tím
jsem působila jako obchodní ředitelka a jednatelka ve slovenské pobočce značky Johnson & Johnson, kde jsem
byla spokojená a nabídce z Mary Kay jsem dlouho odolávala. Mé rozhodnutí ale padlo v momentě, kdy jsem
se dozvěděla, jaká filozofie za touto společností stojí.

Pomáhat ženám cítit se dobře?
Pomáhat ženám nejen tím, že se budou cítit lépe díky kosmetickým přípravkům, ale hlavně tím, že jim dá
příležitost podnikat a být úspěšnými. To bylo něco, co ve mně rezonovalo, protože jsem chtěla být od malička
lékařkou. A přesto, že jsem skončila v ekonomii, dostala ta touha pomáhat najednou konkrétní, nové obrysy.

Máte ráda výzvy, co byla, nebo je, pro vás ta největší?
Když nepočítám to, co zažívámeteď, byly úplně nejtěžší začátky. Jsme společnost, která je založená
na přímém prodeji, a také na filozofii, že nejlepší reklamou jsou naše nezávislé kosmetické poradkyně.
Naše strategie tedy není etablovat značku skrze reklamu, ale prostřednictvím spokojených zákaznic.
Než se tak naše značka dostala do povědomí, chvíli to trvalo. Dnes ale máme v Čechách i na Slovensku
27 000 nezávislých kosmetických poradkyň, které si díky nám mohou budovat své podnikání.

Kdo je nezávislá kosmetická poradkyně?
Žena, která má chuť zkusit něco nového. To úplně stačí, protože zbytek se naučí. Naše poradkyně
pracovaly častokrát například v korporátech, v médiích, v ekonomice či bankovnictví. Nevěděly nic
o kosmetice a podnikání, ale zalíbila se jim časová nezávislost a svoboda si práci organizovat podle
svého, mít čas na rodinu, své zájmy, ale zároveň mít finanční jistotu a zázemí stabilní společnosti.

Tato příležitost je tedy jedním z produktů, které Mary Kay nabízí?
Ano, ženy se často dozví o naší značce právě díky kosmetice, když je jedna z našich nezávislých
poradkyň osloví. A když pak kosmetiku používají a vidí na své pleti výsledky, nejen, že značce
věří, ale častokrát se rozhodnou s Mary Kay začít podnikat.

Jak vás zasáhlo dění kolem koronaviru?
Jsem hrdá, že jsme se celá společnost i všech téměř třicet tisíc poradkyň dokázaly ze dne na den
přepnout do online prostředí. Potvrdilo se tak, že model podnikání, ve kterém fungujeme, je flexibilní
a dokáže se adaptovat rychleji než například u klasické kamenné prodejny. Díky takovým momentům
zjistíte, jaké všechny formy podnikání jsou možné a ve výsledku mohou představovat zajímavý příjem.
Mluvím o finanční stabilitě, kterou si nezávislé poradkyně mohou díky podnikání s Mary Kay zajistit,
a mohou to být nakonec ony, kdo bude kvůli následkům koronavirové krizeživit rodinu, nebo si prostě
zvolí novou kariéru.

Zdroj: Forbes (červen 2020)