V nejnovějším rozhovoru jsme oslovili známého vizážistu, fotografa a prezidenta Asociace vizážistů a stylistů ČR Petra Lukeše. Povídali jsme si o soutěži Výrobek roku, v které získávají prestižní ohodnocení i produkty Mary Kay. Nenechali jsme si ujít příležitost a zjistili jsme pro vás nejnovější make-up trendy pro rok 2021.

Soutěž výrobek roku má za sebou již 22. ročník, jaká jsou hlavní kritéria, kterých si při hodnocení jednotlivých produktů všímáte nejvíce? Co bývá rozhodujícím faktorem při určování vítězného přípravku?

Hodnotíme produkt ve třech kritériích. Prvním je, zda a jak dobře plní deklarovanou funkci. To je nejnáročnější kritérium, protože od porotců vyžaduje čas ke zkoušení a opakované použití. Dále řešíme snadnost a komfort při používání či aplikaci produktu. Posledním hodnotícím kritériem je design. Výsledky v soutěži bývají někdy velmi těsné a o první místo se někdy rozhoduje doslova jedním či dvěma body. Z toho důvodu také udělujeme produktům, které nedosáhly na první místo, ale přesto měly nadprůměrné výsledky možnost používat označení “Doporučeno Asociací vizážistů a stylistů ČR.”

Vzpomenete si na produkt, který Vás od prvního momentu vysloveně nadchl a stal se pro Vás jasným vítězem?

My se v rámci zachování maximální objektivity snažíme prvotnímu nadšení cíleně vyhnout. Proto i porotci hodnotí nezávisle a nekonzultují s ostatními své výsledky. Tak abychom co nejvíce eliminovali první dojem a soustředili se na poctivé testování.

Kolik kosmetických značek bývá standartně zapojených do testovacího procesu?

To je ročník od ročníku jiné. Letos byla účast slabší díky krizi s COVID-19. V normálních dobách, kdy firmy nebojují s následky pandemie, se pohybujeme okolo dvaceti hodnocených.

Jak dlouho jsou produkty testované a jak dlouho probíhá samotný proces testování?

Na testování necháváme nejméně dva obvykle pak tři týdny. Produkty dostanou profesionálové z Asociace vizážistů a stylistů ČR k testování s popisy vlastností produktů, které deklaruje výrobce. Jejich úkolem je otestovat je z hlediska výše uvedených kritérií. Hodnotit musí nezávisle, nekonzultují výsledky ani mezi sebou. Co nejobjektivněji, tedy nemají brát v úvahu ani oblíbenost konkrétní značky. Abychom však vliv oblíbenosti eliminovali tak také volíme velkou hodnotící porotu. Na hodnocení pracují téměř všichni členové, a tak jsou výsledky mnohem objektivnější, než by byly u malé poroty. Testování samotné pak probíhá tak, že produkty porotci zařadí do svého každodenního používání na klientech a obvykle také na sobě. Nakonec produkty zhodnotí do formuláře z hlediska všech testovaných kritérií.

Výrobek roku 2020 Mary Kay Hydrogelové polštářky pod oči
Výrobek roku 2020 Mary Kay Hydrogelové polštářky pod oči
AVS je především odbornou platformou pro vizážisty a stylisty. Zabezpečujete odborné vzdělávání a kurzy, jež absolvovali už tisíce absolventů. Jaký způsobem se díky vzdělání vizážista a stylista, jak se říká, udržuje v kondici? Je možné se v tomto oboru vzdělávat online?

Máme dnes za 26 let existence již více než 10000 absolventů. Rok 2020 nás na jaře postavil před hotovou věc. Díky vládním opatřením byla vlastně možnost buď neučit vůbec a odstřihnout tak profesionály od možnosti růstu, anebo učit online. Osobně jsem pro celou řadu kurzů zvažoval možnost online výuky již v minulosti. Ovšem až nástup lockdownu vše urychlil a my jsme museli rychle přijít s řešením online výuky. Dnes po roce zkušeností musím říct, že to nejenom online jde, ale má to i spoustu výhod. Dokázali jsme připravit většinu našeho vzdělávacího programu online a studenti jsou nadšení. Proto budeme u spousty kurzů pokračovat s online přístupem i po rozvolnění opatření. Pochopitelně je několik kurzů, u kterých to zcela online nejde, jako například Vizážista rekvalifikace. Za poslední rok už jsme udělali více než 40 online kurzů a máme jen pozitivní ohlasy, což nás velmi těší.

Jaké jsou podle Vás 4 nejdůležitější kvality úspěšného vizážisty a stylisty?

Vzdělání a zvládnutí řemeslné stránky věci, špetka talentu, píle a ochota na sobě pracovat a rozvíjet se a v neposlední řadě jde o přístup, kdy otevřené oči, mysl a srdce jsou zdrojem pro vykonávání té práce s pokorou a nejlépe jak člověk dokáže.

Novinky v líčení a make-up trendy se rodí převážně na světových přehlídkových molech. Minulý rok těmto akcím moc nepřál. Móda a líčení se ve velkém přesunuly do online světa. Naštěstí si stále můžeme listovat beauty a fashion editoriály v magazínech. Na jaké trendy se podle Vás můžeme těšit v roce 2021?

V make-upu můžeme očekávat několik směrů, kterými se sezóna jasně ubírá. V první řadě bych rád zmínil mokrý vzhled pleti. Dalším bezesporu výrazným trendem celé sezóny jsou různé variace černě rámovaných očí. Od velmi decentních černých linek, které oči orámují dokola, přes dramatické černě na horních víčkách, dále jsou to plastické metalické až holografické efekty. Samozřejmě je zde místo také pro klasické černé kouřové líčení. Pro milovníky jednoduchosti jsou tu styly, kde jediným nalíčeným prvkem mohou být například rty. Na rtech se často pracuje i s mírně rozpitými efekty a podobně se určitému grunge rozpití dává prostor i na očích. Dalším trendem je netypická úprava obočí, ať už jeho přerušování nebo různé rozcuchané varianty.

Zdroj: Facebook Asociace vizážistů a stylistů ČR
Zdroj: Facebook Asociace vizážistů a stylistů ČR

Naučte se také líčit jako profesionál s pomocí nezávislé kosmetické poradkyně.