Léto bez opalování je jako zmrzlina bez smetany, prostě to k sobě nějak patří. Taky pro vás platí: „Dokud nemám alespoň trochu opálené nohy, nevycházím z domu bez silonek?“ Co ale dělat, aby jsme si krásně bronzovou pokožku udrželi minimálně do další letní dovolené? 

První pravidlo zní: CHRÁNIT POKOŽKU, CO TO JDE

Jak už všichni z teorie známe, sluneční paprsky nám kromě důležitého vitaminu D přináší i škodlivé ultrafialové záření, které se skrývá pod zkratkami UVA a UVB. Jaký je mezi nimi rozdíl?

UVA záření přímo nezpůsobuje spálení kůže, ale proniká více do hloubky a poškozuje pojivovou tkáň, což má za následek ztrátu pružnosti pokožky, tvorbu vrásek, pigmentových skvrn a předčasné stárnutí kůže. 

UVB záření je příčinou začervenání a spálení kůže. Tyto paprsky pohlcuje ozonová vrstva, nicméně díky jejímu dlouhodobému zeslabování, množství paprsků dopadajících na Zemi se v posledních letech daleko zvětšilo. Záření UVB na rozdíl od UVA proniká vrchní vrstvou pokožky a způsobuje rychlé opálení, kdy dochází k tvorbě hnědého pigmentu (melaninu). Pokud je dávka UVB záření příliš velká, pokožka se spálí. Opakované a intenzivní vystavování kůže slunečnímu záření způsobuje vážné poškození buněk a zvýšení rizika rakovinotvorného bujení.

Sluníčko nám tak může bez použití ochranných opalovacích krémů pěkně zavařit. A co si budeme povídat, krásná bronzová pokožka nám za vrásky určitě nestojí. 

Jak udržet letni opaleni
Pravidlo číslo dvě: VHODNĚ ZVOLENÉ PŘÍPRAVKY

Vždy si ověřte zda se jedná o přípravky širokospektrální, tedy jestli pomáhají chránit proti oběma typům ultrafialového záření. Zvýšenou pozornost věnujte i výši ochranného faktoru, který značí, kolikrát déle můžete být na slunci podle svého fototypu. Rozlišujeme 4 fototypy (jsou dány intenzitou pigmentace) podle toho, za jak dlouho kůže na slunci zrudne/ zhnědne tzn. jak dlouho můžeme být na sluníčku bez sluneční ochrany, aniž by došlo ke spálení pokožky. Většina obyvatel v ČR/SK má fototyp II (pobyt na slunci 10-20 minut) nebo III (20-30 minut. V našich podmínkách je proto ideální minimálně SPF 30. Pokud máte velmi světlou a citlivou pokožku (fototyp I) doporučuje se alespoň SPF 50. 

Aby nám opálení vydrželo, co nejdéle, měli bychom se opalovat pozvolna a důsledně používat opalovací přípravky a to alespoň 20 minut před tím, než se vystavíme slunečním paprskům. Nezáleží na tom, zda jdeme jen do práce, sportovat, nebo se cíleně opalujeme na pláži. Vždy mysleme na to, že pokožku potřebujeme maximálně chránit, a to i v zimě, kdy se se sluníčkem často nesetkáme.

S opalovacím přípravkem nešetřeme, nanášejme jej pečlivě na všechny části těla. Kromě opalovacích krémů používejme sluneční brýle, nic nám neprohlubuje vrásky kolem očí víc než, když se „křeníme“ do sluníčka. Slunění bychom se měli vyhnout mezi 11. – 15. hodinou, kdy je sluneční záření nejintenzivnější. 

Pravidlo číslo tři: HYDRATUJTE, HYDRATUJTE, HYDRATUJTE

Pro udržení opálení co nejdéle pokožku dobře hydratujte. Po samotném opalování je ideální použít přípravky k tomu určené – dodají výživu, hydrataci, zklidňují pokožku a pomáhají udržet opálení. 

TIP! Tělová mléka aplikujte ideálně ihned po umytí, kdy pokožka lépe absorbuje účinné látky. 

Pravidlo číslo čtyři: KAPKA OLEJE A ZÁZRAK JE NA SVĚTĚ

Přidejte pár kapek Mary Kay Naturally™ Výživného oleje do Vašeho oblíbeného tělového krému a spojte tak účinky obou produktů do jednoho super výživného elixíru. Olej na pokožce vytváří ochrannou vrstvu, která zabraňuje ztrátě hydratace, a to přesně potřebujeme! 

Pravidlo číslo pět: S PEELINGEM TO NEPŘEHÁNĚJTE

Peeling určitě ano, ale maximálně 1-2x týdně. Tím, jak se kůže nepřetržitě obnovuje, pomáhá odstranit odlupující se a odumřelé buňky. Díky tomu se do pokožky lépe vstřebávají hydratační a vyživující tělová mléka, což potřebujeme. Navíc peeling vyhlazuje pokožku a oživuje její barvu.

Jak si udržet letní opálení?